Klenot našej zbierky


Audi Sport Quattro S1 E2

Medzi skvostami našej zbierky veteránov a športových vozidiel tróni legenda rally tratí – Audi Sport Quattro S1. Toto ikonické vozidlo nie je len automobilom, je symbolom zlatej éry rally, keď odvaha pilotov a surová sila strojov písali nezabudnuteľné príbehy na prašných cestách a zasnežených serpentínach. Jeho charakteristický, agresívny vzhľad s výraznými aerodynamickými prvkami okamžite prezrádza jeho športové ambície. Pod kapotou ukrýva preplňovaný 5-valec, ktorý mu prepožičiaval dychberúce zrýchlenie a nezameniteľný zvuk. Audi Sport Quattro S1 sa navždy zapísalo do histórie motoršportu a v našej zbierke predstavuje vzácny klenot, ktorý s nostalgiou pripomína časy, keď v rally záležalo na každej sekunde a každom odvážnom prejazde zákrutou.


Najslávnejšia legenda v rally

Audi Sport Quattro S1 právom patrí medzi najslávnejšie rally vozidlá histórie. Jeho príbeh sa začal s revolučným modelom Audi Quattro, ktorý v roku 1980 ako prvý sériovo vyrábaný automobil priniesol pohon všetkých štyroch kolies do sveta rally. V čase, keď v rally dominovali zadokolky, znamenal príchod Audi Quattro doslova prevrat. Jeho vynikajúca trakcia a ovládateľnosť na všetkých povrchoch mu okamžite zabezpečili dominantné postavenie a zmenili pravidlá hry.



Audi Sport Quattro S1 bol evolúciou tohto úspešného konceptu, predstavený v polovici 80. rokov ako odpoveď na konkurenciu v legendárnej Skupine B. Bol kratší, ľahší a disponoval ešte vyšším výkonom preplňovaného päťvalca. Jeho agresívny vzhľad s rozsiahlymi aerodynamickými prvkami bol rovnako ikonický ako jeho výkony na tratiach. S pilotmi ako Hannu Mikkola, Michèle Mouton a neskôr Walter Röhrl za volantom, Audi Sport Quattro S1 zbieralo víťazstvá a prepisovalo históriu rally. Hoci éra Skupiny B bola krátka a plná kontroverzií, Audi Sport Quattro S1 sa navždy zapísalo do sŕdc fanúšikov ako symbol odvahy, sily a technickej inovácie, ktorá navždy zmenila svet motoršportu. Jeho dedičstvo žije dodnes a pohon 4x4 sa stal štandardom nielen v rally, ale aj v mnohých bežných automobiloch. 


Audi Sport Quattro S1 nebolo len rýchle auto, bolo to inovatívne a odvážne technické dielo, ktoré definovalo jednu z najdivokejších ér rally a dodnes fascinuje svojou silou a charizmou. 

Je skutočným klenotom a sme hrdí, že je súčasťou našej zbierky.


Zaujímavosti 

Dve evolúcie
Existovali dve hlavné evolúcie tohto rally monštra. Prvá, známa ako S1 E1, debutovala v roku 1984 a už disponovala impozantným výkonom okolo 450 koní. Druhá, ešte radikálnejšia verzia S1 E2, prišla v roku 1985 a jej výkon sa odhadoval až na 600 koní v závislosti od úprav.

Krátky rázvor
Jedným z charakteristických znakov S1 bol jeho skrátený rázvor v porovnaní s pôvodným Audi Quattro. Toto zmenšenie malo zlepšiť ovládateľnosť a agilitu na kľukatých tratiach. 

Aerodynamický balík
Verzia E2 sa pýšila rozsiahlym aerodynamickým balíkom, vrátane obrovského zadného krídla a prídavných krídeliek vpredu. Tieto prvky neboli len na efekt, ale generovali značný prítlak, ktorý pomáhal udržať vozidlo na ceste aj pri vysokých rýchlostiach. 

Ľahká konštrukcia
Na dosiahnutie čo najlepšieho pomeru výkonu a hmotnosti konštruktéri použili ľahké materiály ako kevlar a karbónové vlákna na karosérii. Hmotnosť sa tak podarilo znížiť na približne 1090 kg. 

Prevodovka s powershiftom
Niektoré verzie S1 E2 boli vybavené poloautomatickou prevodovkou s powershiftom, ktorá umožňovala rýchlejšie radenie bez prerušenia prenosu výkonu. Táto technológia bola v tej dobe revolučná a predznamenala príchod moderných dvojspojkových prevodoviek. 

Dominancia na Pikes Peak
Audi Sport Quattro S1 sa preslávilo aj v legendárnych pretekoch do vrchu Pikes Peak v USA. Walter Röhrl s ním v roku 1987 nielenže zvíťazil, ale aj stanovil nový rekord trate, ako prvý človek prekonal magickú hranicu 11 minút. 

Obmedzená produkcia
Celkovo bolo vyrobených len niečo vyše 200 kusov Audi Sport Quattro, pričom len malá časť z nich boli pretekárske špeciály S1. To z neho robí mimoriadne vzácny a vyhľadávaný kúsok medzi zberateľmi. 

Prezývka
Audi Sport Quattro S1 malo prezývku "krídlatá beštia" kvôli svojim rozsiahlym aerodynamickým prvkom, ktoré mu zaisťovali potrebný prítlak na rally tratiach.

Zvuk 5-valca
Preplňovaný 5-valcový motor Audi mal nezameniteľný zvuk, ktorý dodnes rezonuje medzi fanúšikmi motoršportu. Jeho dunenie a syčanie turba boli neoddeliteľnou súčasťou dramatickej atmosféry rally pretekov. 


Parametre vozidla

  • rok výroby: 06 / 1985, časti tela vyrobené z uhlíku/kevlaru
  • rozmery: dĺžka 4240 mm, šírka 1860 mm, výška 1344 mm
  • hmotnosť vozidla: 1090 kg, objem palivovej nádrže 50 L
  • motor: preplňovaný 20V 5-valec hliníkový radový
  • zdvihový objem: 2200 cm³ (2999 cm³ Turbo)
  • krútiaci moment: 480 Nm pri 5500 ot. / min.
  • RECARO sedačky a 5-bodové pásy SABELT         

    Walter Röhrl (zľava)

  • legendárny svetový nemecký jazdec v rally
  • získal 2 tituly majstra sveta, a to na: "Majstrovstvách sveta v rallye v rokoch 1980 a 1982" na Audi S1
  • v roku 2000 získal titul "Jazdec 20. storočia"
  • celkovo štartoval na 75 súťažiach majstrovstiev sveta, 14-krát vyhral a z toho 4-krát v Monte Carle
  • získal prezývku "Monte-Meister", t.z. "Horský-Ví´ťaz"

Milan Troška (sprava)

  • v r. 1999 a 2000 majster SR v autokrose
  • v r. 2003 až 2008 úspešne reprezentoval rôzne podujatia majstrovstiev Európy podľa kalendára FIA
  • 2x titul vicemajster zóny strednej Európy
  • úspešný reprezentant v motoršporte na SR

Stig Blomqvist (sprava)

  • je bývalý švédsky rally jazdec, medzinárodný úspech dosiahol v roku 1971, ktorý jazdil na Audi Quattro pre továrenský tím Audi
  • vyhral v r. 1984 titul jazdcov majstrovstiev sveta v rally a v r. 1985 skončil na druhom mieste
  • domáce podujatia vo Švédsku rally vyhral 7-krát

Milan Troška (zľava)


Video o našej Audi Sport Quattro S1


Fotogaléria